19 Mart 2008 Çarşamba

doğru davranış testi...

Çocuklar hatalı davranışlar gösteriyorsa onları düşünmeye sevketmek ve hatalarını anlamalarına yardımcı olmak için bu testten faydalanabilirsiniz. (Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.)

EN DOĞRUSUNU BUL VE UYGULA.
Arkadaşlarımızla ilişkilerimizde dikkat etmemiz gereken bazı noktalar vardır. Bazı davranışlarımız önemsiz gibi görünse de çevremizde sevilen biri olmamızı engelleyebilir. Sen de aşağıdaki durumlarda nasıl davrandığını kendine göre cevapla ve aslında nasıl davranman gerektiğini bularak hatalarını fark etmeye çalış.

1. Bir arkadaşım bana yanlışlıkla çarptığı ve canım acıdığı zaman;
a) Ne malum yanlışlıkla çarptığı? Ben de ona vururum; ne yapayım o da dikkatli olsaydı.
b) Ona vurmam ama kızarım. Özür dilerse bir şey yapmam, affederim.
c) Özür dilemese de bir şey yapmam, çünkü yanlışlıkla çarptı. Ben de yanlışlıkla birine çarpabilirim. Özür dileseydi güzel bir davranış yapmış olurdu, ama bir Müslümana yakışan kavgadan uzak durup arkadaşlarıyla iyi geçinmektir.

2. Arkadaşlarıma şaka yapacağım zaman;
a) Gülmek için her türlü şakayı yaparım, canı acırsa acısın ben güleyim yeter. Hem şaka zaten. “Şaka yaptım” derim, o da affeder.
b) Canını acıtmam ama belki utanmasına sebep olacak şakalar yapabilirim.
c) Kimsenin canını acıtmayacak ve kimseyi mahcup etmeyecek şakalar yaparım. Çünkü bir Müslüman başkasının canının acımasından veya mahcup olmasından mutluluk duymaz. Benim canım acırken de başkası gülse ben üzülürdüm.

3. Öğretmenim sınıfta bir arkadaşıma soru sorduğu zaman;
a) Cevabı biliyorsam hemen ondan önce söylerim, benim de cevabı bildiğimi herkese göstermek isterim.
b) Cevabı hemen söylemem ama “Öğretmenim, öğretmenim! Ben söyleyebilir miyim?” diye bağırarak parmak kaldırırım.
c) Arkadaşımın cevap vermesini beklerim. Eğer öğretmen soruyu sınıfa da sorarsa sessizce parmak kaldırırım, izin verirse cevabı söylerim. Arkadaşımdan önce cevabı söylemek ona saygısızlık olur. İzinsiz konuşmak da öğretmene saygısızlık olur.

4. Bir hata yaptığımda;
a) Genelde pişman olmam, özür dilemem. Özür dilemek insanı küçültür, özür dilemeyi gururuma yediremem. Aynı hatayı nasılsa yine yapacağım. Neden özür dileyeyim ki.
b) O an diğer insanların beni saygısız bulmaması için özür dilerim ama içimde pişmanlık duymam. Özür dilemekte ne var ki? “Özür dilerim” demek çok kolay. Aynı hatayı yine yapar, yine özür dilerim.
c) Hata yaptığımı anlarsam pişman olur, üzülürüm. Hemen özür dilerim ve bir daha aynı hatayı yapmamaya çalışırım. Sadece dil ile özür dilemek yeterli değildir.

5. Birisi hata yapıp özür dilerse;
a) Asla affetmem, özrünü kabul etmem. Dikkatli davransaydı, cezasını çeksin bana ne.
b) Affedip affetmeyeceğim hatanın ne olduğuna bağlı.
c) Affederim, çünkü Allah affedenleri sever. Herkes hata yapabilir. Biz affedersek biz hata yaptığımızda da hem Allah hem de diğer insanlar bizi affeder.


Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (SAV) “Kendisi için istediğini başkaları için de istemeyen gerçekten iman etmiş olmaz” buyurmuştur. O halde biz de bu güzel sözü rehber edinerek kendimize yapılmasını istemediğimiz bir şeyi başkasına yapmayalım.

1 yorum:

İHVAN dedi ki...

belge indirme kısmında çetele çıkıyor arkadaşım..:) önemli değil ama söyleyeyim dedim kopyala yapıştırla halledilir..Çok güzel bir iste hazırlamışsınız çok istifade ettim.Allah razı olsun.