25 Mart 2008 Salı

Kart (İlk vahiy)

İslam'ın İlk Emri "Oku"
Aşağıda öğrencilerden birinin yaptığı bir kart çalışmasını görüyorsunuz. Çocuklar kağıtları kesmeyi, yapıştırmayı o kadar seviyorlar ki bütün gün hasretle bu aktiviteyi bekliyorlar denilebilir.

24 Mart 2008 Pazartesi

Peygamberimizin gençliği ve ilk vahiy




Aşağıdaki resmi yazıcıdan çıkarıp mukavvaya yapıştırın. Harfleri tek tek kesin. Her kelimenin harflerini küçük poşetlere koyup her birine numara verin. Öğrenciler bir numara seçsin. Seçtiği numaradaki harfleri verip anlamlı bir kelime oluşturmasını isteyin. Kelimeyi önce yardım almadan oluşturmaya çalışsınlar. Eğer olmazsa ipucu vererek yardımcı olun. Aşağıdaki sorulardan faydalanabilirsiniz. Bu oyun tahtaya harflerin karışık yazılması ve öğrencilerin doğru sıraya dizmelerinin istenmesi şeklinde de oynanabilir; ancak biraz zahmete girilip bu şekilde hazırlanırsa çocuklar için daha ilgi çekici olacaktır.





PEYGAMBERİMİZİN GENÇLİĞİ VE İLK VAHYİN GELİŞİ
1. Peygamberimiz gençliğinde hangi işe uğraşıyordu? Ticaret
2. Peygamberimiz çok güvenilir bir insan olduğu için ona “Güvenilir Muhammed” anlamına gelen bir lakap verilmişti; bu neydi? Muhammedü’l Emin
3. Peygamberimiz 25 yaşına iken kimle evlendi? Hz. Hatice
4. Peygamberimizin kızlarından birinin adı; en büyük kızı? Zeynep
5. Peygamberimizin kızlarından birinin adı? Rukiye
6. Peygamberimizin kızlarından birinin adı? Ümmügülsüm
7. Peygamberimizin kızlarından birinin adı; en küçük kızı? Fatma
8. Peygamberimizin oğullarından birinin adı, ilk çocuğu? Kasım
9. Peygamberimizin oğullarından birinin adı? Abdullah
10. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri? İçki
11. İslam’dan önce Mekke’de insanlar neye ibadet ederlerdi? Put
12. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri? Aldatma
13. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri? Kumar
14. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri; düzenbazlık, sahtekârlık? Hilekârlık
15. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri; adalete aykırı davranma hak edene hakkını vermeme haksızlık, adaletsizlik? Zulüm
16. İslam’dan önce Mekke’de yaygın olan kötü davranışlardan biri; putun önüne dikilen, rasgele birini çekerek ne yapacaklarına karar verdikleri şey? Fal okları
17. İslam’dan önce Mekke’de kimleri diri diri toprağa gömerlerdi? Kız çocukları
18. Allahın dört büyük melekten biriyle peygamberlerine ilettiği mesajlar, emirler? Vahiy
19. Vahiy getiren melek hangisiydi? Cebrail
20. İlk vahyin geldiği mağaranın adı? Hira
21. İlk vahiy hangi ayda geldi? Ramazan
22. İslam’ın ilk emri neydi? Oku
23. İlk gelen “Oku” emri hangi surede geçer? Alak

sünnet çetelesi

Aşağıdaki çeteleyi çocukların sünnetleri uygulaması için kullanabilirsiniz. Özellikle içinde bulunduğumuz günlerin (Mevlid kandili, Kutlu Doğum Haftası gibi) havasını hissetmelerine katkısı olacaktır. Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.

Peygamberimizin kimlik belgesi



Aşağıdaki resmi kartona yazdırıp çocukların doldurmasını isteyiniz. Peygamberimizle ilgili temel bilgileri öğrenmelerinde faydalı olacaktır.



(Kaynak : http://www.dinahlak.com/)

19 Mart 2008 Çarşamba

oruçlunun âdâbı

DRAMA
Konu: Oruç

Âdâb: ORUÇLUNUN ÂDÂBI


Çocuklardan, belirtilen yönlendirmeleri takip etmeleri istenir.
-Yarın Ramazan’ın ilk günü! Şimdi gece… Yatağınızda uykuya dalmak üzeresiniz.
-İyice uykunuz geldi ve gözleriniz kapanıyor.
-Şimdi tatlı rüyalar görüyorsunuz. Kim bilir kimler giriyor rüyanıza?
( Bu sırada, önceden hazırlanan bir öğrenci davul çalarak ramazan manileri söylemeye başlar.)
-Duyuyor musunuz? Ramazan davulcusu bu! Demek ki sahur vakti! Haydi uyanın!
-Mmm.. Galiba yemek kokusu bu! Hemen ellerimizi yıkayalım, sofraya oturacağız! Sahura kalkmak istemeyen mi var yoksa? Hiç olur mu? Sahur, berekettir. Hem Peygamberimiz de tavsiye etmişler. Bir de sahur yapmazsak acıkırız gün boyu, değil mi?
-Yemeğimiz bitti, Rabbimize hamd edip kalkıyoruz sofradan. Ellerimizi yıkayalım, dişlerimizi fırçalayalım. Bir de güzelce niyet edelim.
(Teyp ya da cd çalarda bekleyen ezan açılır)
-İşte, imsak girdi. İmsak, orucun başladığı vakittir. Artık yemek-içmek yok. Sabah namazımızı da kıldık, artık yatalım mı?
-Şimdi, kalkıyoruz, bugün Cumartesi, okul yok! Sakın yemek yemeyelim, unutup da… Biz oruçluyuz.
-Biraz Kur’an okumak ne güzel olur, hadi bir Fatiha Suresi okuyayım da dinleyin. Peygamber Efendimiz, Ramazan’da çok Kur’an okurmuş.
(Fatiha Suresi okunur, ya da teypten/cd çalardan dinletilir.)
-Annemiz sesleniyor; “ Yavruuum! Odanı toplayıver!” Yapmak istemiyoruz. “Yaaa.. Bana ne?!” diyor içimizdeki ses, duyuyor musunuz? Ama unutmayın, bugün oruçluyuz ve yaptığımız iyi işlerde daha çok sevap kazanacağız.
-Odamızı da topladık. Şöyle tozunu da alalım. Mis gibi oldu! Tam rahat rahat yatacakken, küçük kardeşimiz geldi içeriye.Daha çok küçük ya, elinde bizim en çok sevdiğimiz kitap var! Hem de yırtılmış! Çok çok kızdık! Allah’ım! “Bu çocuğu döv!” diyor yine o ses! Arkadaşlar! Ne yapmalı? Biz oruçluyuz, değil mi?
-En güzeli, annemize yardım etmek… Sinirlerimiz yatışır hem… Şöyle sofrayı kuralım!
-Çok acıktınız değil mi? Ellerimiz karnımızda… Allah’ım! Fakirlerin, açların halini şimdi daha iyi anlıyoruz. Ne zormuş meğer açlık, susuzluk! Çok şükür, biz az sonra oturup yemek yiyeceğiz, ya yoksullar, yiyecek yemeği olmayanlar?! Allah’ım, yardım et onlara!
-Ezana az kaldı! Saatimize bakıyoruz; son 5 dakika… Aman, geçmiyor dakikalar.
(Yine ezan dinletilir.)
-İşte iftar vakti! Yaşasın! Ne sevinçli an! Haydi dua edelim;

“Allahumme leke sumtü ve bike amentü ve aleyke tevekkeltü ve ala rizgıke eftartü”
"Allah'ım senin rızân için oruç tuttum. Sana inandım. Sana güvendim. Senin rızkınla orucumu açıyorum."
-İşte hepsi bu kadar! Allah kabul etsin! Annemize teşekkür edelim, ne güzel yemekler yapmış. Başka zaman olsa belki yemezdik, ama ne kadar kıymetli olduğunu bugün anladık. Şükürler olsun Allah’ım! Olmayanlara da ver Allah’ım!
-Haydi Bismillah! Hurma ve suyla açtık orucumuzu. Zira Peygamberimiz de öyle yaparmış.
-Minarelerin ışıkları yanmış! Ramazan ne güzel! Allah kabul etsin çocuklar!

(Kaynak: Sabah Yıldızı)

drama: ramazan geldi


Soldaki resim gibi bir resim internetten vb. bulunup gerekli ebatta büyültülüp yazıcıdan çıkarıldıktan sonra kesilir ve mukavvaya yapıştırılır. Arkasına ise hareket ettirmek için ince tahta çubuk veya uzun pipet yapıştırılır.
Veya çocukların da katılımını sağlamak için;
Boyanmamış kalıpları çoğaltarak çocuklara dağıtınız. Çocuklar, kalıpları kessinler, kartona yapıştırıp her birini boyasınlar. Tasvirlerin yapımında en önemli nokta; renklerdir. Karagöz’de koyu kırmızı renkler hâkim iken, Hacivat’ta koyu yeşildir. En sonunda, kartonlardaki boyanmış kalıpları da keserek belirtilen yerlerden bir ip ya da misina ile bağlanır. Eğer imkân olmazsa, yapıştırıcı ile birleştirilir. Siz kendiniz için hazırlayacağınız tasvirleri asetat gibi şeffaf bir malzemeye yaparsanız aslına uygun hale gelir ve perdede görünebilir. Çocukların çalışmaları esnasında, onlara Karagöz-Hacivat hakkında bilgiler verebilirsiniz.


ANADİLİ FAALİYETLERİ:
- Hikâye öncesi faaliyet: Konuyla ilgili konuşma
Beklenen on bir ayın sultanı geldi. Ramazan ayını dolu dolu geçirmeli, her anını en güzel şekilde değerlendirmeliyiz. Ramazan ayı Rabbimizin bizlere ikramıdır. Rabbimiz bu ayda yaptığımız iyiliklere olduğundan daha fazla sevap yazmaktadır. Bu ayda heybemizi ağzına kadar doldurmalıyız!
( Çocuklarla Ramazan’ın gelişinden bahsettikten sonra aşağıdaki hikâye ile takviye yapılır.)

- Hikaye: Ramazan Geldi!
RAMAZAN GELDİ!
(HACİVAT-KARAGÖZ)
(Hacivat elinde davul, Karagöz’ün evinin önüne gelir.)
HACİVAT: Yar bana bir eğlence! Aman bana bir eğlence! Karagöz’üm ben geldim, çıksana pencereye!
KARAGÖZ: Ne bağırıyorsun hacı cav cav sabahın köründe!
HACİVAT: Hadi hemen aşağı gel, davul aldım.
KARAGÖZ: Dama kedi mi sakladın?
HACİVAT: Yok Karagöz’üm davul aldım diyorum, bak davul. Haydi gel!
KARAGÖZ: Geliyorum bekle Haci cav cav!
(Aşağı gelir)
KARAGÖZ: Hani nerede bavul?
HACİVAT: Bavul değil Karagöz’üm davul, davul!
KARAGÖZ: Nereden çıktı bu davul?
HACİVAT: Aman Karagöz’üm, haberin yok mu Ramazan geldi!
KARAGÖZ: Oooo! Muhtarın oğlu Ramazan askerden mi geldi?
HACİVAT: Muhtarın oğlu değil, 11 ayın sultanı geldi!
KARAGÖZ: Ne sultan mı? Hani nerede sultan?
HACİVAT: Karagöz’üm can özüm, Ramazan ayından bahsediyorum yahu! Hani ayların en bereketlisi Ramazan!
KARAGÖZ: Kovalasın seni komşu oğlu Hasan! Vıyy vıyy vıyyy, öyle söylesene başından; bilmez miyim on bir ayın sultanını.
HACİVAT: İşte yarın Ramazan’ın ilk günü! Peki hazırlık yaptın mı bakalım?
KARAGÖZ: Amaann! İp koptuysa tutalım.
HACİVAT: Yok Karagöz’üm ip kopmadı. Ramazan için diyorum hazırlık yaptın mı? Bu gece sahura kalkacağız.
KARAGÖZ: Bu gece nereye kaçacağız? Yahu Hacı cav cav, Ramazan ayı gelince kaçılır mı hiç? Bu gece sahura kalkacağız!
HACİVAT: Oooo! Karagöz’üm sen hazırsın anlaşılan. Bak ben de davul aldım, sahur vakti için çalacağım.
KARAGÖZ: Ne! Hırsızlık mı yapacaksın? Aman Hacı cav cav hiç yakıştıramadım sana!
HACİVAT: :Yanlış anladın Karagöz’üm, sahur vakti davul çalacağım, mani söyleyeceğim ki insanlar sahura yemek yemeğe kalksın.
KARAGÖZ: Sen mani biliyor musun sanki?
HACİVAT: Bak söyleyeyim de dinle;
Gümbede güm güm gümbede güm
Ramazan geldi hoş geldi,
Elleri kolları dolu geldi!
Gümbede güm güm gümbede güm!
On bir ayın sultanı,
Huzur, bereket geldi!!
Gümbede güm güm gümbede güm!
Nasıl güzel olmuş mu?
KARAGÖZ: Bahçenin gülleri mi solmuş. Aman Hacı cav cav bırak bahçeyi, gülleri. Ramazan geldi Ramazan! Akşama teravih namazı var unutma!
HACİVAT: Yahu Karagöz’üm ne bahçesi ne gülü! Tabii ben de teravihe gideceğim. Camiler de ışıl ışıl olmuş, minarelere mahyalar asılmış.
KARAGÖZ: Kimin sakalına çöp takılmış?
HACİVAT: Mahya diyorum camilere mahya asılmış.
KARAGÖZ: Ne yazılmış mahyaya?
HACİVAT: “Hoş geldin ya şehri Ramazan” yazılmış. Görsen ne güzel olmuş; çok seviyorum Ramazan gecelerini.
KARAGÖZ: Ramazan sevilmez mi Hacivat Çelebi. Ama yardım etmek gerekir yoksula, hadi boşalt bakalım ceplerini.
HACİVAT: Doğru söyledin be Karagöz’üm. Yoksullar için güzel bir yardım düşünelim ne dersin?
KARAGÖZ: Yarın mahalledeki yoksullara iftar yemeği verelim.
HACİVAT: Tamam olur, bizim Hanım çok güzel börek açar.
KARAGÖZ: Bizim Hanım da evini açar.
( Hacivat çok sevinir, sevinçten nara atar, bir yandan da davulu çalar.)
HACİVAT: Amaannn bana bir eğlence yar bana bir eğlence!!!!
KARAGÖZ: Ne bağırıyorsun Hacı cav cav kulağımın dibinde? Haydi ben gidiyorum Hanımla alışverişe çıkacağız bugün.
HACİVAT: Oooo! Maşallah efendim, alışverişiniz bereketli olsun.
KARAGÖZ: Senin kafana tokmak vurulsun!
HACİVAT: Öyle demedim Karagöz’üm, haydi ben tutmayayım seni. Akşama görüşürüz teravihte.
KARAGÖZ: Sen sallan beşikte! Hanım bekler beni alışverişte!
( Der ve sahneden ayrılır. )
HACİVAT: Haydi güle güle…

- Hikaye sonrası faaliyet: Sorulu cevaplı hikâye tekrarı.
Aşağıdaki sorularla, çocukların dikkatini sınarken, bir yandan da bilgilerini pekiştirin.

SORULAR
1- Hacivat neden Karagöz’ün evine gitti? Elinde ne vardı?
2- Hacivat neden davul almış?
3- Camilere ne asılmış?
4- Karagöz Hacivat’a ne teklif ediyor?
5- Birlikte ne yapmaya karar veriyorlar?

Aşağıdaki soruları da çocuklarla birlikte parçadan yola çıkarak cevaplayınız.
1- Ramazan ayı gelmeden önce nasıl hazırlık yapılır?
2- Ramazan ayında neler yapılır?
3- Biz bu Ramazan ayında birlikte nasıl bir yardım yapabiliriz. ( Yardım etmeye dair çalışmalar yapılabilir.)
(Kaynak: Sabah Yıldızı)

caminin bölümleri

CAMİNİN BÖLÜMLERİ

Numaralı bölümlerin isimleri ne acaba?

(Kaynak: Diyanet'in "Dinimi Öğreniyorum" kitabı)

(Düzenleme: Yoğun istek üzerine cevaplar: 1. Mihrab, 2. Minber, 3. Kürsü, 4. Kubbe, 5. Minare, 6. Şadırvan)

bulmaca (cami )

BULMACA
Soldan Sağa:
1.      Câminin avlusunda cemaatin abdest alması için yapılan yapı.
2.      Câmilerde görevlendirilen, namaz kıldırmak ve halkı din konularında aydınlatmak üzere çalışan görevli.
3.      Câmilerde kıbleyi gösteren, imamın namaz kıldığı oyuklu yer.
4.      Câminin ortasında kalan; üstü açık, duvarla çevrili alan.
5.      Câmilerde vaaz verilen yüksekçe oturma yeri.
6.      Minarede ezan okuyanın durduğu yer.
7.      İmamla birlikte namaz kılanlar.

Yukarıdan Aşağıya:
3.  Ezan okuyan kişi.
5.  Yarım küre biçiminde olan ve câmiyi örten dam.
8.      Câminin bitişiğinde, ezan okumak ve ezanı civara duyurmak için ince bir kule şeklinde bir veya birkaç şerefesi bulunan yüksek yapı.
9.      Câmilerde imamın cuma ve bayram hutbelerini okuduğu yüksekçe merdivenli yer.
10.  Yeryüzünde yapılan ilk ibadet yeri.
Minarenin tepesine yerleştirilen hilâl (ay) şeklindeki tepelik.

Bulmacanın çözümü:



mahreçleri yakın harfler

Mahreçleri yakın olan harfler için aşağıdaki materyal kullanılabilir. Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.


hangi namaz kaç rekat (oyun)

HANGİ NAMAZ KAÇ REKAT?
Resimdeki gibi değişik renkteki fon kartonlarına çiçekler hazırlanır ve mukavvaya yapıştırılır. Küçük kartlara da namazların bölümlerinin rekat sayıları yazılır . Çocuklar gruplara bölünerek - önce kitaptan yardım alarak, ileriki aşamalarda da yardımsız- en kısa zamanda doğru sayıları doğru yerlere yerleştirmeleri istenir. Her oyunda grup arkadaşları değiştirilir.


Eğer siz de bu oyundan hazırlamak isterseniz;
Aşağıdaki kalıpları kullanın. Her çiçeği ve rakamlarını farklı renkte hazırlarsanız daha hoş olur.



abdest kartları

ABDEST ALINIŞI


Mukavva kareler halinde kesilerek kartların bir yüzüne abdestin bölümleri, diğer yüzüne de o bölümde yapılan dua yazılarak yapıştırılır. Kartlar karışık halde çocuklara verilerek en kısa zamanda abdest sırasına göre eylemleri sıraya dizmeleri istenir. Abdest resimleri "Dinimi Öğreniyorum" adlı abdest ve namazı öğreten programa ait. Programı buradan indirebilirsiniz.
Okul öncesi çağı için de "olay sıralaması" etkinliği olarak kullanılabilir.

Eğer siz de bu kartlardan hazırlamak isterseniz;
Aşağıdaki kalıpları kullanın.




Not: Abdest sırasını kolay hatırlamaları için "Ellerim Küçük Daha" kasetindeki "Abdest Şarkısı"’ndan faydalanılabilir.

Kur'an harfleri

KUR'AN HARFLERİ
Çocukların harfleri öğrenmesini kolaylaştırabilecek kartlar hazırlayabilirsiniz. Benim oğlum bile bu kartlardan harfleri öğrendi. Yaşını söylemeyeyim, nazar değmesin :) Resimler http://www.elifba.org/ 'a ait. Herhalde buraya koydum diye birşey demezler :) Ben Arkadaşım Dergisi'nin verdiği resimleri kullandım. Yani dergiden kestim :) Resimler daha güzel oldu.
Eğer siz de bu kartlardan hazırlamak isterseniz;
Aşağıdaki kalıpları kullanabilirsiniz. Arka yüzlerine de harfleri ister kendiniz yazın, ister bilgisayar çıktısını kullanın. Harflerin kenarlarını süslemeyi unutmayın.


hicri takvim

Hicrî Takvim'in aylarını öğretirken kullanılabilecek bir etkinlik... Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.



islamın şartları

İSLAMIN ŞARTLARI:
Öğrencilerden kendi ellerini bir kağıda koyup çizmelerini isteyin. Sonra da aşağıdaki çalışmayı hazırlayın.


Aynı çalışma yıldız şeklinde de yapılabilir; veya aklınıza gelen 5 sayısını çağrıştıran başka birşeyle de :)


namazın şartları ve rükunları (oyun)

NAMAZIN ŞARTLARI VE RÜKUNLARI


İki tane küp hazırlanır. Küplerin birinin yüzlerine namazın şartları, diğerine rükunları yazılır:
Küp çevrilir ve öğrenci beş maddeyi görmekte fakat altıncıyı görememektedir.
1.Öğrencilerden zeminde kalan maddeyi bulmaları istenebilir.
2.Üstteki maddeyi tanımlamaları da istenebilir.
3. Bir grup zemindeki maddeyi bulurken diğer grup üstteki maddeyi tanımlayabilir.

Eğer siz de bu oyundan hazırlamak isterseniz;
Aşağıdaki kalıpları kullanabilirsiniz. ince fon kartonundan A4 boyutunda kestikten sonra veya kalınca bir dosya kağıdını yazıcıya takın. kalıpları yazdırın. Bir mukavvadan bu ölçülere göre iki küp hazırlayın ve yazıcıdan çıkartığınız kalıpları mukavvanın üzerine yapıştırarak küpü tamamlayın. Mukavvaya yapıştırmadan direkt yazıcıdan çıkan renkli fon kartonundan da küp hazırlayabilirsiniz ama mukavva kesinlikle daha sağlam olacaktır.

Daha küçük yaşlar için eğer imkanlarınız elveriyorsa küpleri resimli de hazırlayabilirsiniz. Örneğin sücud yazmak yerine secde eden bir çocuk resmi kullanılabilir. "Namazın şartları" yerine "namaz kılmadan önce yapılması gereken hazırlıklar" gibi daha anlaşılır ifadeler kullanılabilir.



Not: Namazın şartlartı ve rükunlarını öğretirken "Ellerim Küçük Daha" kasetinden "Namaz Şarkısı"nı dinletirseniz ezberlemeleri çok daha kolay olacaktır.

hafıza oyunu

HAFIZA OYUNU:



Klasik hafıza gibi oynanır. Her karttan iki tane vardır. Kartlar arka yüzleri üste gelecek şekilde yerleştirilir. Her oyuncu bir defada iki kart seçer. Önce bir kart seçilir ve ön yüzü çevrilir. İkincisinde ise önceki kartın aynısı bulunmaya çalışılır. Aynı kart bulunduysa aynı oyuncu devam eder; bulunamadıysa bir sonraki oyuncu devam eder. Eşleri bulunan kartların düz yüzleri üste gelecek şekilde bırakılır. Eşi bulunamayan kartlar tekrar geri çevrilir. (Kartlara harfler yazılabilir, resimler çizilebilir; bir karta soru, eşi olacak karta ise cevabı konabilir.)
Eğer siz de bu oyundan hazırlamak isterseniz;
Harflerden oluşturulmuş bu resimleri kullanarak siz de aynı oyundan hazırlayabilirsiniz. İnce fon kartonunu A4 boyutunda kestikten sonra veya biraz kalınca bir dosya kağıdını yazıcıya takın. Arka yüzlerine de yıldız vb. değişik resimler hazırlayabilirsiniz. Kartlar daha tok durur. Daha sağlam olması için mukavvaya da yapıştırabilirsiniz.
Aynı oyunu geliştirmek mümkün. Meselâ kartları harf yerine resimlerden (abdest alınışı, namaz kılınışı vb.) oluşturabilirsiniz veya ikili kartın birine bir soru, diğerine de o sorunun cevabı yazılıp eşleştirilmeleri sağlanabilir. Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.

cennet bahçesi

CENNET BAHÇESİ:



Temel dini bilgileri eğlenceli bir şekilde öğreten ‘Monopoly’ tarzı bir oyun. Oyuncular karelerde ilerleyerek Cennet Bahçesi’ne girmeye çalışıyor. Soru kartları, fıkra ve tekerleme kartları, dua kartları, kötü davranış ve iyi davranış kartları vb. kullanılıyor. Zar yok. Kullanılan malzeme çok kaliteli değil, ancak Takva Yarışı’na kıyasla daha küçük yaş gruplarının da (ilköğretim çağı) oynayabileceği bir oyun olması açısından güzel. Biz oynadık; çocuklar çok sevdi. (Şubat 2008 itibarıyla ücreti 20 YTL…)

ben kimim oyunu

BEN KİMİM? OYUNU
Hareket ve konuşmalarla tiyatral bir şekilde sorulmak istenen kişi canlandırılır ve “Ben kimim?” diye sorularak öğrencilerden o kişiyi bulmaları istenir.
Örnek:
* Kanepeye uzanıp hasta taklidi yaparak; “Çok hastayım, torunuma iyi bakın, onu bir daha sevemeyeceğim için çok üzgünüm. Ah Muhammed, senden nasıl ayrılacağım?” Ben kimim? : Abdulmuttalip
* Çaresizlik içinde odada bir oraya bir buraya gezerek; “Hiç bebek bulamadım, eve de eli boş dönemem, bu bebek yetim bana çok para vermezler ama ne yapalım, bari bunu alayım” Ben kimim? : Halime Hatun
* Öğrencilerden birine sarılarak; “Gel bakalım küçük Muhammed. Baban öldü, annen öldü, seni çok seven dedenden de ayrıldın. Bundan sonra sana ben bakacağım. Sen hiç üzülme.” Ben kimim? : Ebû Tâlib

hızlı yarışma

HIZLI YARIŞMA:
İki grup halinde oynanır. Kartlara sorular ve iki tane de cevap şıkkı yazılır. Öğretici hızlı bir şekilde soruları sorar. Her gruptan sırayla bir çocuk kartta yazılı olan sorunun doğru cevabını bulmaya çalışır. Bilinemeyen soruda zaman kaybetmemek için beklenilmez. Belirlenen zaman dilimi içinde en fazla doğru cevabı bulan grup birinci olur
Örnek:
* Namazda kıble yönünden ayrılmak, namazı… : Bozar / Sehiv secdesi gerektirir
* Ramazanda gece yenen yemek… : Sahur / İftar
* Rukuda ne denir?: S.R. A'lâ / S.R. Azim

Not: Hadi Anlat Bakalım oyununda eğer çocuklar kelimeleri arkadaşlarına anlatmakta zorlanıyorsa, -tanımlar ve iki cevap şıkkı verildiği için- bu oyun tercih edilebilir. Çocuk tanımlamakla uğraşmaz sadece iki şıktan birini tahmin etmeye çalışır.

yeni ezber - 2

YENİ EZBER -2
Ezberlenecek sûrenin tâlimi birkaç kere yapıldıktan sonra öğretmen ezberlenecek sûreyi okurken aniden durur ve çocuklardan sıradaki kelimeyi tahmin etmesini ister.

yeni ezber - 1

YENİ EZBER -1
Çocukların dairesel şekilde oturmaları istenir. Yeni ezberlenecek sûre gruptaki çocuk sayısına göre kartlara yazılır. Önce ezberlenecek sûrenin tâlimi birkaç kere yapılır. Daha sonra kartlar sırayla çocuklara dağıtılır ve her birinden elindeki kartta yazan bölümü okuması istenir. Her defasında çocuklar elindeki kartı yanındaki çocuğa devreder ve böylece her çocuğun her bölümü okuması sağlanmış olur.

namaz kılınışı (petek bulmaca)

Burada jpg formatları görünen bu belgelerin word formatlarını isterseniz
2 rekatlık namaz kılınışını burada,
4 rekatlık farz namaz kılınışını burada,
öğle namazının sünnetinin kılınışını burada bulabilirsiniz.

2 rekatlık namaz kılınışı...




2 rekatlık namaz kılınışının çözümü...




4 rekatlık farz namaz kılınışı...




4 rekatlık farz namaz kılınışının çözümü...




Öğle namazının sünnetinin kılınışı...



Öğle namazının sünnetinin kılınışının çözümü...


kalın, ince, peltek harfler

Kalın harfleri maviye, ince harfleri kırmızıya, peltek harfleri sarıya boyayalım.
(Peltek harflerin ince ve kalınlık özellikleri de olduğundan iki renge boyamamız gerekiyor.)



Not: Muştu Yayınları'nın hazırladığı elif-bâ'dan faydalanılarak hazırlanmıştır. Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.

bitişik harfleri ayırabilme

"Başta, ortada, sonda harfler" konusu pekiştirilmek için kullanılabilir.


 (Belgeyi buradan indirebilirsiniz.)

dört büyük melek



(Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.)

ezber camisi

EZBER CÂMİSİ
Bu câmiyi evde görünür bir yere asmalarını söyleyin. Meselâ buzdolabının üzerine.
Doğru bir şekilde ezberleyip geçtikleri her dua veya sûre için merdivenlerin basamaklarını, kapıyı, pencereleri, minareleri, kubbeyi ve en son da duvarları boyasınlar. Bakalım câmiyi bitirmeleri ne kadar sürecek? (Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.)



Not: Muştu Yayınları'nın hazırladığı elif-bâ'dan faydalanılarak değiştirilmiştir.

Düzenleme: Ben de bu camiden bir tane çıktı aldım ve buzdolabımıza astık. Üzerine de oğlumun adını yazdım. Fırsat buldukça ezberletiyorum. (Temmuz, 2009)

noktalı harfler etkinliği

Harfleri öğretirken kullanılabilecek bir etkinlik...


Belgeyi buradan indirebilirsiniz.

hadi anlat bakalım

HADİ ANLAT BAKALIM:
İki grup halinde oynanır. Kelimeler kartlara yazılır. Her gruptan sırayla bir çocuk kart seçer ve kartta yazılı olan kelimeyi, o kelimenin kendisini telaffuz etmeden grup arkadaşlarına anlatmaya çalışır. Bilinemeyen soruda zaman kaybetmemek için beklenilmez. Belirlenen zaman dilimi içinde en fazla kelimeyi bilen grup birinci olur.
Örnek kelimeler:
Ramazan, Teyemmüm, Kuran-ı Kerim, Rüku, Minare vb.

kıyam - kıraat oyunu

Unutmayın dünya hayat bir oyun ve eğlenceden ibarettir :)

KIYAM - KIRAAT OYUNU
Küçükken oynadığımız deve – cüce oyununa benzer şekilde çocuklara namazın bölümleri kıyam, kıraat, rüku, secde, tekbir, selam vb. söylenir ve çocuklardan o hareketleri yapmaları istenir. Şaşıran çocuk oyundan elenir.

(Bu oyun Nilay Öztürk'e aittir.)

drama: abdest alınışı

İlmihal konularından abdestin alınışını öğretmede faydalanabilinecek bir drama...

KONU: ABDEST
Drama Çalışması
Çocuklardan bazılarını seçin. Bir tanesi kapı, bir tanesi musluk, bir tanesi sabun, bir tanesi havlu, vs olsun.
Siz abdest alacaksınız şimdi! Lavaboya girerken “Allahümme innî euzü bike minel hubsi vel habaisi” duasını yüksek sesle söyleyin… Sonra abdest alın… Dilerseniz çocuklardan birini seçebilirsiniz kendi yerinize. En sonunda her birine abdest aldırınız dramada.
Çocuklara abdestin bizi temizlediğini, Allah’ın temizleri sevdiğini, abdestli yatmanın ve kalkınca abdest almanın çok güzel bir alışkanlık olduğunu söylemeyi unutmayın :)

(Kaynak: Sabah Yıldızı)

drama: öğretmene saygı

Öğretmene Saygı konulu drama. Çocukların hatalarını anlamalarına yardımcı olabilecek bir etkinlik...

KONU: ÖĞRETMENE SAYGI
Bu konuyu çocuklara anlatırken, sakın kuru bir tarz seçmeyin. Bütün büyükleri gibi “nutuk çeken” biri konuma gelmeyin ve çocuklara, her zamanki gibi, yaşatarak anlatın. Bunun için, aşağıdaki çalışmadan faydalanın.

Drama çalışması:
Çocuklara saygının gerekliliğinden bahsettikten sonra onlarla öğretmencilik oynayın.
Birinci Bölüm:
Çocuklardan birini öğretmen seçin. Siz de öğrenci olup, çocukların arasına karışın. Çocukları, saygısız, şımarık, öğretmeni dinlemeyen öğrenciler olmaları için teşvik edin. En şımarık ve saygısız çocuğu da siz canlandırın :-) Öğretmenlik yapmaya çalışan çocuğun durumunu iyice zorlaştıracak yaramazlıklar yapın. :-) Öğretmen rolündeki çocuktan, tüm bu şartlar altında ne gibi zorluklar yaşadığını, kendisini nasıl hissettiğini anlatmasını isteyin.
İkinci Bölüm:
Çocuklara bu sefer de uslu, öğretmenini dinleyen, saygılı öğrenciler olmalarını tembihleyin. Aralarına karışın ve en örnek huylu öğrenci siz olun. Öğretmen rolündeki çocuktan, bu durumda kendini nasıl hissettiğini anlatmasını rica edin.

Oyunun ardından, diğer çocuklarla birlikte, hangisinin doğru davranış olduğunu konuşun. Böylece çocuklar saygılı olma ve saygısız olma kavramlarını daha iyi anlamış olurlar.
Çalışmayı, farklı çocuklara öğretmen rolü vererek, birkaç kere daha tekrarlayabilirsiniz.
Not: Bir musibet,bin nasihatten yeğdir! :-)

(Kaynek: Sabah Yıldızı)

doğru davranış testi...

Çocuklar hatalı davranışlar gösteriyorsa onları düşünmeye sevketmek ve hatalarını anlamalarına yardımcı olmak için bu testten faydalanabilirsiniz. (Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.)

EN DOĞRUSUNU BUL VE UYGULA.
Arkadaşlarımızla ilişkilerimizde dikkat etmemiz gereken bazı noktalar vardır. Bazı davranışlarımız önemsiz gibi görünse de çevremizde sevilen biri olmamızı engelleyebilir. Sen de aşağıdaki durumlarda nasıl davrandığını kendine göre cevapla ve aslında nasıl davranman gerektiğini bularak hatalarını fark etmeye çalış.

1. Bir arkadaşım bana yanlışlıkla çarptığı ve canım acıdığı zaman;
a) Ne malum yanlışlıkla çarptığı? Ben de ona vururum; ne yapayım o da dikkatli olsaydı.
b) Ona vurmam ama kızarım. Özür dilerse bir şey yapmam, affederim.
c) Özür dilemese de bir şey yapmam, çünkü yanlışlıkla çarptı. Ben de yanlışlıkla birine çarpabilirim. Özür dileseydi güzel bir davranış yapmış olurdu, ama bir Müslümana yakışan kavgadan uzak durup arkadaşlarıyla iyi geçinmektir.

2. Arkadaşlarıma şaka yapacağım zaman;
a) Gülmek için her türlü şakayı yaparım, canı acırsa acısın ben güleyim yeter. Hem şaka zaten. “Şaka yaptım” derim, o da affeder.
b) Canını acıtmam ama belki utanmasına sebep olacak şakalar yapabilirim.
c) Kimsenin canını acıtmayacak ve kimseyi mahcup etmeyecek şakalar yaparım. Çünkü bir Müslüman başkasının canının acımasından veya mahcup olmasından mutluluk duymaz. Benim canım acırken de başkası gülse ben üzülürdüm.

3. Öğretmenim sınıfta bir arkadaşıma soru sorduğu zaman;
a) Cevabı biliyorsam hemen ondan önce söylerim, benim de cevabı bildiğimi herkese göstermek isterim.
b) Cevabı hemen söylemem ama “Öğretmenim, öğretmenim! Ben söyleyebilir miyim?” diye bağırarak parmak kaldırırım.
c) Arkadaşımın cevap vermesini beklerim. Eğer öğretmen soruyu sınıfa da sorarsa sessizce parmak kaldırırım, izin verirse cevabı söylerim. Arkadaşımdan önce cevabı söylemek ona saygısızlık olur. İzinsiz konuşmak da öğretmene saygısızlık olur.

4. Bir hata yaptığımda;
a) Genelde pişman olmam, özür dilemem. Özür dilemek insanı küçültür, özür dilemeyi gururuma yediremem. Aynı hatayı nasılsa yine yapacağım. Neden özür dileyeyim ki.
b) O an diğer insanların beni saygısız bulmaması için özür dilerim ama içimde pişmanlık duymam. Özür dilemekte ne var ki? “Özür dilerim” demek çok kolay. Aynı hatayı yine yapar, yine özür dilerim.
c) Hata yaptığımı anlarsam pişman olur, üzülürüm. Hemen özür dilerim ve bir daha aynı hatayı yapmamaya çalışırım. Sadece dil ile özür dilemek yeterli değildir.

5. Birisi hata yapıp özür dilerse;
a) Asla affetmem, özrünü kabul etmem. Dikkatli davransaydı, cezasını çeksin bana ne.
b) Affedip affetmeyeceğim hatanın ne olduğuna bağlı.
c) Affederim, çünkü Allah affedenleri sever. Herkes hata yapabilir. Biz affedersek biz hata yaptığımızda da hem Allah hem de diğer insanlar bizi affeder.


Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (SAV) “Kendisi için istediğini başkaları için de istemeyen gerçekten iman etmiş olmaz” buyurmuştur. O halde biz de bu güzel sözü rehber edinerek kendimize yapılmasını istemediğimiz bir şeyi başkasına yapmayalım.

çetele örneği...

Çocuklara uygulanabilecek bir çetele örneği... Maddeleri değiştirmek mümkün.... (Bu belgenin word formatındaki şeklini burada bulabilirsiniz.)

dört büyük kitap...

Kitaplara İman konusunda yapılabilecek bir etkinlik... Şiir çocuklara verilip eğik yazılan kelimeler veya peygamber isimleri boşluk bırakılarak boşluk doldurmaca şeklinde tamamlamaları istenebilir. Şiir de bana ait. Kaynak gösterip kullanabilirsiniz :)

DÖRT BÜYÜK KİTAP
Dört büyük kitaptan Tevrat
Hazret-i Mûsa’ya indi
Onu değiştirdiler
Kalmadı aslı şimdi

Hükümdar bir peygamber
Dâvut aleyhisselâm
Zebûr verildi ona
Rabbimizden bir kelâm

Îsâ aleyhisselâm
Ona İncil verildi
Tevrat gibi maâlesef
O da değiştirildi

Hazret-i Muhammed’e
Geldi Kuran-ı Kerim
Okuyup yaşayarak
Kıymetini bilelim

bilmecelerle Kur'an'da adı geçen melekler...

Meleklere iman konusunda kullanılabilecek bilmeceler... Bilmeceler bana ait. Kaynak gösterip kullanabilirsiniz :)

Allah’tan aldığı emri
Ulaştırır peygambere
İşte o vahiy meleği
Selam onun üzerine
(Cevap: Cebrâil)

Ömrümüz sona erince
Ruhu bedenden ayırır
Mü’min olan korkmaz ondan
Çünkü hep hazırlıklıdır
(Cevap: Azrâil)

Vakti saati gelince
İki kere üfler Sûr’a
İlkinde ölür her canlı
Ardından gelir huzura
(Cevap: İsrâfil)

Kar ve yağmuru yağdırır
O estirir rüzgarları
Allah’ın izniyle yapar
Elbette bütün bunları
(Cevap: Mikâil)

İki güzel melek vardır
Yaptıklarımızı yazar
Sağdaki iyilikleri
Soldaki kötülükleri
(Cevap: Kirâmen Kâtibîn)

Onlar sorular sorar
İnsan kabre girdiğinde
“Rabbin kimdir, dinin nedir?”
Bilemezsen vay haline!
(Cevap: Münker ve Nekir)

Sanki elimizden tutar
Tam düşeceğimiz zaman
Çoğunlukla korur bizi
Ufak tefek kazalardan
(Cevap: Hafaza melekleri)

Ne de güzel bir yer cennet
Orda meleklerin başı
İnşallah bize olacak
O da cennet arkadaşı
(Cevap: Rıdvan)

Rabbim korusun bizleri
Azâbından, gazâbından
Sığınırız o Rahîm’e
Cehennemin başkanından
(Cevap: Mâlik )

mevlid kandiliyle merhaba...




































İlk yazı mevlid kandili etkinliğimiz hakkında... Kandil tarihini geç öğrenip önceden hazırlık yapamadığım için o sabah acilen bir şeyler hazırlamak zorunda kaldım. Demek ki sık sık takvimden özel günleri kontrol etmek ve önceden hazırlanmak gerekiyor :)
Kandil hafta içi olduğundan biz önceden kutladık. Önce çocuklara seveceklerini umduğum pratik bir pasta yaptım. Daha sonra da her öğrenciye ailelerine götürmeleri için her birinin içinde üç hurma olan küçük poşetler hazırladım. Evdeki yapma çiçekleri de kırmızı kurdeleyle bağladım. Kurdelesine de yazıcıdan çıkarttığım “Mevlid kandiliniz mübarek olsun” yazısını zımbaladım. Derste yemek zamanı gelince yemeğin sonunda salevat eşliğinde pastayı sınıfa getirdim. Hep beraber makamlı salevat getirdik. Biraz kandil üzerine konuştuk. Derste sonunda da beraberce tebrik kartı hazırladık. Önceden tasarlamadığım için malzemeleri ben götürdüm. Yazıcıdan Arapça "Muhammed" yazısını çıkarttım. Benim afacanlar el işi faaliyetini tahminimden daha çok sevdiler. Bunu daha fazla yapmalıyız sanırım. Kandilleşip dersi sona erdirdik. Sizin de kandiliniz şimdiden mübarek olsun...(15.03.2008- Cumartesi)