13 Aralık 2010 Pazartesi

Okul Öncesi İçin Elifbâ Öğretimi (Harf Öğretimi)

Harf öğretimi konusunda değişik yöntemler mevcut.

  1. Harfleri resimlerle birlikte öğretmek. Bu yöntem ile Türkçe bir kelimenin baş harfi ile Arapça bir harfi eşleştirmiş ve aslında yanlış bir şey yapmış oluyoruz. "Elmanın elif'i" veya "elmanın e'si" demek gibi. Bu yöntemi kullanmak için kelimeler zorla Arap harfleriyle eşleştiriliyor ve ortaya komik bir tablo çıkıyor. "Gazetenin ğa'sı" gibi. Bazen de çocuğun gündeminde olmayan kelimeler seçiliyor. "Tayyarenin tı'sı" gibi. Eğer kökeni Arapça olan kelimeler seçilir ve "elmanın elif''i" şeklinde değil de "elma elif" şeklinde sadece çağrışım amaçlı kullanılırsa bir nebze istifade edilebilecek bir yöntem. Daha önce bu konuyla ilgili yayınladığım bu yazımı okuyabilirsiniz. Oğlum harfleri bu şekilde öğrendi ve bir sorun yaşamadık.
  2. Harfleri tek tek değil de harekeli halleriyle göstermek. Yani "sin" harfini "se, si, su" şeklinde öğretmek. Bu yöntem ile çocuğun öğreneceği harf sayısı 28x3=84'e çıkıyor gibi görünse de planlı bir şekilde, zamana yayarak verilirse (günde bir-iki harf gibi), konuya uygun hikâyecikler, görsel materyaller kullanılırsa verimli olabilir.
  3. Ses temelli yöntem. İlköğretimde uygulanmaya başlayan bu yöntemde harflerin önce sesleri öğretiliyor. Örneğin "B"harfi "be" şeklinde değilde sesli harften destek almadan, e harfi söylenmeden "b" şeklinde telaffuz ediliyor. Aynı yöntem Kur'an öğretiminde de kullanılıyor. Bütün harfler cezimliymiş gibi seslendiriliyor. Montessori eğitiminde de kullanılan bu yöntemin Latin alfabesinde nasıl uygulandığını bu videodan seyredebilir, Kur'an öğretiminde uygulanışını da Ses Temelli Elifbâ'yı inceleyerek öğrenebilirsiniz.
  4. Klasik usûl, harfleri kendi isimleriyle öğretmek. Eskiden beri kullanılan bu yöntemde harfler, "elif, be (veya bâ), te (veya tâ)..." şeklinde öğretiliyor. Her harfin adının ayrı, harekeli hallerinin farklı okunması bence işi kolaylaştırıyor, Türkçe'deki gibi karışıklık olmuyor. Bu yöntemle birlikte hikâyeler kullanılırsa daha verimli oluyor.

Harflerin değişik şekilleri (başta, ortada, sonda harfler):

Daha önce bu yazımda bahsettiğim gibi harf kartları hazırlanabilir veya harfler kartlara yazıldıktan sonra kuyruk kısımları katlanılarak sadece baş kısımları gösterilebilir. Bir açıp bir katlama suretiyle harflerin ana bölümleri vurgulanmış olur.

(Okul öncesi için hazırlanan elifbâ kitaplarında bu bölümle ilgili hikâyeler de mevcut. Meselâ; ayın harfi bir arabaya biniyor, sadece başı görünüyor vs.)

Hiç yorum yok: