18 Aralık 2010 Cumartesi

Hac Şarkısı

Malum çocuklar için hac biraz karışık bir ibadet. Belki haccın menasikinin hepsinin isimlerini bilmeleri gerekmiyor ama en azından ihram, tavaf, sa'y, vakfe ne demek bunları öğrenmeleri için faydalı olabilir bu şarkı. Şarkıyı youtube'da dinleyince çok beğendim ve Türkçe'ye çevirmeye çalıştım. Oğlumla evde sık sık söylüyoruz. Hatta oğlum kendi uydurduğu hareketlerle birlikte daha eğlenceli bir hale dönüştürdü. Yukarıdaki videoda onun sesini dinlemiş oldunuz :)
"Hac vaktinde biz Kâbe'ye gideriz" derken postacı gibi hızlı yürüme hareketi yapıyor.
"Hacca giderken ihram giyeriz" derken giyinme hareketi yapıyor.
"Öncelikle Kâbe'yi tavaf ederiz" derken kendi etrafında dönüyor.

"Safa ile Merve'de sa'y yaparız" derken odanın bir ucundan diğerine gidip geliyor.

"Arafat'ta vakfeye dururuz" derken hemen yüksek bir yere (yatak, koltuk) atlıyor, kollarını bağlayıp bekliyor
"Oradayken bol bol zemzem içeriz" derken su içme hareketi yapıyor.
"Medine'de Peygamberi anarız" derken elini kalbine koyuyor.
Şarkının sözlerini aşağıdaki gibi yazdım ama ben hem çok uzun olmaması açısından hem de şeytan taşlama vs. aklını karıştırmasın diye biraz kısalttım. Daha büyük yaşlar için diğer bölümler eklenebilir. Bir def vs. eşliğinde topluca ve hareketleriyle birlikte söylendiğinde bir rond havasında çok eğlenceli oluyor. Şarkıyı orijinalinden dinlerseniz nasıl söylendiğini daha iyi anlayabilirsiniz.
HAC ŞARKISI
Lebbeyk Allahümme Lebbeyk
Lebbeyke lâ şerîke leke lebbeyk
İnne’l-hamde
Ve’n-ni’mete
Leke ve’l-mülk
Lâ şerîke lek.

Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz
Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz
Hac vaktinde Mekke’ye
Hac vaktinde Mekke’ye
Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz

Hacca giderken biz ihram giyeriz
Hacca giderken biz ihram giyeriz
Hacca giderken ihram
Hacca giderken ihram
Hacca giderken biz ihram giyeriz


Öncelikle Kâbe’yi tavaf ederiz
Öncelikle Kâbe’yi tavaf ederiz
Öncelikle Kâbe’yi
Öncelikle Kâbe’yi
Öncelikle Kâbe’yi tavaf ederiz


Safa ile Merve’de sa’y yaparız
Safa ile Merve’de sa’y yaparız
Safa ile Merve’de
Safa ile Merve’de
Safa ile Merve’de sa’y yaparız


Arafat’ta vakfeye dururuz
Arafat’ta vakfeye dururuz
Arafat’ta vakfeye
Arafat’ta vakfeye
Arafat’ta vakfeye dururuz

Cemrelerde şeytanı taşlarız
Cemrelerde şeytanı taşlarız
Cemrelerde şeytanı
Cemrelerde şeytanı
Cemrelerde şeytanı taşlarız

Hacda Allah için kurban keseriz
Hacda Allah için kurban keseriz
Hacda Allah için kurban
Hacda Allah için kurban
Hacda Allah için kurban keseriz


Oradayken bol bol zemzem içeriz
Oradayken bol bol zemzem içeriz
Oradayken bol bol zemzem
Oradayken bol bol zemzem
Oradayken bol bol zemzem içeriz

Medine’de Peygamberi anarız
Medine’de Peygamberi anarız
Medine’de Peygamberi
Medine’de Peygamberi
Medine’de Peygamberi anarız

Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz
Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz
Hac vaktinde Mekke’ye
Hac vaktinde Mekke’ye
Hac vaktinde biz Mekke’ye gideriz
Şarkının orijinali aşağıdaki gibi:

13 Aralık 2010 Pazartesi

Okul Öncesi İçin Elifbâ Öğretimi (Hareke Öğretimi)

(Yazının bundan sonrasında anlatılacak yöntemler Zehra Aras tarafından hazırlanan ve Zaras Yayınları'ndan çıkan Kur'an Öğretim Seti'nden alıntıdır. Yazarın izniyle buraya eklenmiştir.)
Üstün:
Harflerin üzerine gelen bir "şapka" gibidir. Harfleri çok değiştirmez. (Okuturken harfin üzerinde şapkası olduğunu söyleyin.)

Esre:
Harflerin altına gelir, halfi güldürür. (Telaffuz ederken harfi güldürün, ağzınız kulaklarınıza varsın:) )

Ötre:
Gezmeyi çok sever, harfleri komşuya götürür. (Dudaklarınızı abartılı şekilde öne doğru uzatın)

Cezim:
Harfleri birbirine birleştirir. (Avucunuzu açıp iki harfi sıkıca tuttuğunuzu söyleyin.)


Örneğin kelimemiz "küf" olsun. Okuturken; kü-fe, kü-fe, küf şeklinde okutabiliriz. Küf dediğimiz anda avucumuzu kapatacağız.
Şedde:

Örneğin kelimemiz "emme" olsun. Okuturken e-me, e-me, em-me şeklinde okutabiliriz. Emme'yi okurken em derken avucumuzu kapatıp, me derken açacağız. (Tut-bırak)

İki üstün, iki esre, iki ötre:
Bu harekelerin diğerlerinin ikili şekilleri olduğunu söyleyip okuturken ikili harekeyle harekelenmiş olan harfte elimizi sertçe masaya vuracağız. Örneğin "izen" kelimesini okuturken zen derken elimizi sertçe vurabiliriz.

Âsar ve çeker (Elif ve yâ işaretleri):


Uzun med:

Çocuk buraya kadar geldiyse oldukça yol almışsınız demektir. Durak işaretleri vs gibi bazı konuları okul öncesi için Kur'an'a geçtiğinde göstermeniz daha faydalı olacaktır.

Okul Öncesi İçin Elifbâ Öğretimi (Harf Öğretimi)

Harf öğretimi konusunda değişik yöntemler mevcut.

  1. Harfleri resimlerle birlikte öğretmek. Bu yöntem ile Türkçe bir kelimenin baş harfi ile Arapça bir harfi eşleştirmiş ve aslında yanlış bir şey yapmış oluyoruz. "Elmanın elif'i" veya "elmanın e'si" demek gibi. Bu yöntemi kullanmak için kelimeler zorla Arap harfleriyle eşleştiriliyor ve ortaya komik bir tablo çıkıyor. "Gazetenin ğa'sı" gibi. Bazen de çocuğun gündeminde olmayan kelimeler seçiliyor. "Tayyarenin tı'sı" gibi. Eğer kökeni Arapça olan kelimeler seçilir ve "elmanın elif''i" şeklinde değil de "elma elif" şeklinde sadece çağrışım amaçlı kullanılırsa bir nebze istifade edilebilecek bir yöntem. Daha önce bu konuyla ilgili yayınladığım bu yazımı okuyabilirsiniz. Oğlum harfleri bu şekilde öğrendi ve bir sorun yaşamadık.
  2. Harfleri tek tek değil de harekeli halleriyle göstermek. Yani "sin" harfini "se, si, su" şeklinde öğretmek. Bu yöntem ile çocuğun öğreneceği harf sayısı 28x3=84'e çıkıyor gibi görünse de planlı bir şekilde, zamana yayarak verilirse (günde bir-iki harf gibi), konuya uygun hikâyecikler, görsel materyaller kullanılırsa verimli olabilir.
  3. Ses temelli yöntem. İlköğretimde uygulanmaya başlayan bu yöntemde harflerin önce sesleri öğretiliyor. Örneğin "B"harfi "be" şeklinde değilde sesli harften destek almadan, e harfi söylenmeden "b" şeklinde telaffuz ediliyor. Aynı yöntem Kur'an öğretiminde de kullanılıyor. Bütün harfler cezimliymiş gibi seslendiriliyor. Montessori eğitiminde de kullanılan bu yöntemin Latin alfabesinde nasıl uygulandığını bu videodan seyredebilir, Kur'an öğretiminde uygulanışını da Ses Temelli Elifbâ'yı inceleyerek öğrenebilirsiniz.
  4. Klasik usûl, harfleri kendi isimleriyle öğretmek. Eskiden beri kullanılan bu yöntemde harfler, "elif, be (veya bâ), te (veya tâ)..." şeklinde öğretiliyor. Her harfin adının ayrı, harekeli hallerinin farklı okunması bence işi kolaylaştırıyor, Türkçe'deki gibi karışıklık olmuyor. Bu yöntemle birlikte hikâyeler kullanılırsa daha verimli oluyor.

Harflerin değişik şekilleri (başta, ortada, sonda harfler):

Daha önce bu yazımda bahsettiğim gibi harf kartları hazırlanabilir veya harfler kartlara yazıldıktan sonra kuyruk kısımları katlanılarak sadece baş kısımları gösterilebilir. Bir açıp bir katlama suretiyle harflerin ana bölümleri vurgulanmış olur.

(Okul öncesi için hazırlanan elifbâ kitaplarında bu bölümle ilgili hikâyeler de mevcut. Meselâ; ayın harfi bir arabaya biniyor, sadece başı görünüyor vs.)

Okul Öncesi İçin Elifbâ Öğretimi (Giriş)

0-6 yaş döneminin eğitimdeki önemi herkesçe mâlum. Kitaplardaki ifadesiyle bu dönemde çocuk verilenleri süngerin suyu içine çektiği gibi alıyor ve öğretilenler taşa yazılan yazı gibi kalıcı oluyor. Bu dönem elbette din eğitimi açısından da iyi değerlendirilmesi gereken bir dönem. Din eğitimi açısından bakıldığında, çocuğun bu dönemde algı seviyesinin yüksek olmasının yanında hadis-i şerifte bahsedildiği gibi "fıtrat" üzere yaratılan çocuğun bu eğitimi almaya meyilli olması, âdeta "kolaylaştırılmış" bir eğitim ve öğretimden geçiyor olması 0-6 yaş döneminin önemini bir kat daha artırıyor. Peki bu eğitim ve öğretim nasıl olmalı?
Dinî eğitim öğretim -özelde Kur'an okuma öğretimi- süresince dikkat edilmesi gereken temel noktalar:
  • Öğretici konumunda olan kişi bu işi sevgiyle ve sabırla yapmalı. Sevmediği bir işi istemeyerek yapıyor olması kaş yaparken göz çıkarmaya sebep olabilir. Kendisine din eğitimi yanlış şekilde verildiği için dinden soğuyan, soğumakla da kalmayıp tam tersine bir yapı geliştiren, çocukken camiden kovulduğu için bir daha camiden içeri adım atmayan insanların hikâyelerini defalarca duymuşuzdur.
  • Modern yöntemlerden faydalanılmalı. Eskiden olduğu gibi ilme talip olan "talebe"ler ile muhatap değiliz. Zamanımızın "öğrenci"lerine din eğitimini sevdirmek, ilgi çekici hâle getirmek için imkânlarımız dahilinde eğitim-öğretim sürecini renklendirmeliyiz. Bu "renklendirme" işlemi okul öncesi dönemde daha gerekli. (Renkli materyaller, bilgisayar oyunları, evde hazırlanan öğretici kartlar, bilgisayarda hazırlanan görsel ve sesli materyaller vs. )
  • Çalışma süresi iyi ayarlanmalı. Çocuğu yaşı gereği dikkat süresinin kısa olması nedeniyle kısa süreli çalışmalar yapılmalı, algısının açık olduğu zamanlar tercih edilmeli (uykuluyken, karnı açken vs. çalışılmamalı), dikkat dağıtıcı unsurlar bertaraf edilmeli.
  • Çalışma süresince çocuk teşvik edilmeli, karakteri nispetinde küçük ödüller verilmeli, takdir ifade eden kelimeler ve beden dili (öpme, sarılma vs.) kullanılmalı. Kesinlikle azarlanmamalı, çalışmak istemiyorsa zorlanmamalı.

3 Aralık 2010 Cuma

Kids English Books

Okul öncesi için İngilizce materyaller ararken karşıma bu site çıktı: Kids English Books. Sitedeki kitapları çevrimiçi olarak okuyabiliyor, PDF olarak kaydedebiliyor, isterseniz sesli olarak da dinleyebiliyorsunuz. Kitapların sitedeki haliyle çıktısını almak mümkün ama ben biraz değiştirip daha küçük kitapçıklar halinde hazırladım. dayanıklı olması için koli bandıyla lamine ettim :) İşte bizim kitaplarımız:

Çok fazla oldukları için hepsinin iç sayfalarını yayınlayamıyorum.

Örnek kitabımız; I Like Apples.

Diğer sayfalar...

Ben bir de kitapları bilgisayara kaydettikten sonra video şeklinde kısa filmler haline dönüştürdüm. Oğlum zaman zaman seyretsin diye. Böylece kitapları hem okuyoruz hem de kısa filmlerini seyrediyoruz. Örnek videomuz da aşağıda:


video