6 Temmuz 2011 Çarşamba

Boyama: Elif Tuvaletini Yapıyor

"Çocuklara tuvalet eğitimi verilmez. Tuvalet eğitimi kedilere, köpeklere verilir." diyen bir doktor hatırlıyorum. "Tuvalet eğitimi" ifadesini doğru bulmadığını ifade etmek istiyordu. Aslında bana da hep soğuk gelmiştir bu ifade. Bezden kurtulup tuvalet alışkanlığı kazanmak çocuk için "eğitim" ile değil mümkün olduğunca hayatın içinden, doğal yollarla olmalı. Hatta biz anneler bu işi eğitim değil "öğütüm" haline getiriyoruz. Çocuklar için ciddi sorunlara yol açan, gelecekte bile etkileri devam eden zorlu bir sürece dönüşebiliyor.
Bu sıralar kızım da bu süreçten geçiyor. Kızım henüz 2 yaşını doldurmadı. 22 aylık diyebiliriz. Oğlumda bu dönemde denemeyi bile düşünmezdim. "2,5 yaştan önce olmaz!" yargısına sahiptim ben de. Bir süredir yurt dışında uygulanan "Elimination Communication (EC)" metodu bana çok mantıklı geliyor. Doğumdan itibaren bebeği bezden uzak tutmaya ve mümkün olduğunca erken dönemde (4 ay, 6 ay vs.) tuvalet kullanmayı öğrenmesine yardımcı oluyor. Önce çocukları bir pisliğe alıştırıyoruz. Daha sonra bin bir yöntemle (ağlayan güneş, gülen güneş tabloları, ışıklı sesli lazımlıklar, bol bol ödül, çizgi filmler vs.) kendi alıştırdığımız pislikten kurtarmaya çabalıyoruz. Vakti ve sabrı müsait olanlar kesinlikle bu yöntemi denemeli. Bu konuda Türkçe'ye tercüme edilmiş bir kitap bile var: Bezsiz Bebek
Çocuklarına karşı "ilgili" bir anne olmaya çalışan ben bu süreçte biraz tökezliyorum oğlumda da olduğu gibi. Kızım için olayı renklendirmek adına aşağıdaki resmi burada buldum. Erkek için olanı da mevcut.
Yukarıdaki resmi çıktı alıp boyadım.

Fon kartonuna yapıştırıp koli bandıyla lamine ettim.

Banyoda tam klozetin karşısına astım.
Biz kızımızın adını Elif koyduk. Kızım tuvaletini yapmak için banyoya girince "Merhaba Elif, nasılsın?" diyerek Elif'i selamlıyoruz. Sonrası malum:)
Bak kızım, Elif çişini tuvalete yapıyor. Elif, abla olmuş... vs. vs.

Olay sıralaması (önce - sonra) kartları olarak da kullanılabilir.

Oldukça bol video var bu konuda. Mesela bir tanesi şöyle;



Erkekler için olanı da işte bu:

5 yorum:

Nezihe Ak İnci dedi ki...

Ben de oğlumla bu sürecin içinden geçiyorum. Şifon kısmına şu suda eriyen ve tuvaleti temizleyen tabletlerden attım. Sifonu çekince su mavi oluyor. Hadi suya mavi boya dökelim diyorum. Onun hatırana koşa koşa gidiyor tuvalete. Tabii sifonu çekmek içinde önce çişini yapması gerektiğini de biliyor. :) Belki annelere bir fikir verir diyerek paylaşmak istedim. :) Bu arada bahsettiğiniz kitabı etiketledim. İnşallah okumak istiyorum. Paylaşımlarınız için çok teşekkürler.

misafir dedi ki...

Katkınız için teşekkür ederim Nezihe Hanım. Allah size de kolaylık versin :)

Ayşe dedi ki...

26 aylık oğlum var,lazımlık,tuvalete oturtamıyorum.şimdi ara verdik.yeni yeni kıyafetiyle oturmaya başladı.sitenize tesadüfen rasladım.çok hoşuma gitti.sizin uyguladığınız resimli yöntemi deneyeceğim.resimlerin erkek için olanı da var demişiniz.erkek için olanınıda eklemeniz mümkünmü acaba?yardımcı olursanız çok sevinirim.teşekkür ederim.Konya'dan selamlar...ayşe

misafir dedi ki...

Ayşe;
Erkek için olanı da ekledim. İnşaAllah işine yarar.

Ayşe dedi ki...

çok teşekkür ediyorum.Allah razı olsun!