17 Aralık 2011 Cumartesi

Gözlem Defteri

TRT Çocuk'ta yayınlanan "Sid ile Bilim" ve "Şapkadaki Kedi"gerçekten izlenmeye değer iki çizgi film. Oğlumla oturup ben de seyrediyorum. Fakat sürekli aynı bölümleri yayınlamaya başladılar maalesef. Keşke bizim ülkemizde de anaokulları  - aslında bütün okullar- "Sid ile Bilim"deki gibi olsa, öğretmenler dersi bu şekilde anlatsalar, çocukların birer gözlem defteri olsa. Tabi öğretmene ismiyle hitap etmekten bahsetmiyorum :)  Anlatacağı konuyla ilgili ciddi bir ön hazırlık yaparak, öğrencinin merak duygusunu, problem çözme yeteneğini geliştiren ve soru sorduğunda müfredatı bitirme kaygısıyla"bugün konumuz bu değil, bunun konumuzla ilgisi yok" diye geçiştirmek yerine onun zihnindeki meseleyi kısa da olsa açıklayarak. Gerçi ülkemizdeki öğretmenlerin kısıtlı imkânları da ayrı bir bahis... Neyse gelelim esas mevzuya :)
Renk çemberiyle ilgili bu gönderide oğlumun gözlem defterinden bahsetmiştim.  Yazın Sid ile Bilim'i izlerken oradaki öğrencilerin defteri gibi bir gözlem defteri de biz oluşturmaya karar verdik.  Çok sık kullanamıyoruz ama deneye benzer bir şey yaptığımızda deftere aktarıyoruz. Bazen resimlerde ve pratik olarak nasıl aktarabileceği konusunda fikir veriyorum, yazıları yazıyorum. Bizim gözlem defterimizden bazı sayfalar...

Aşağıdaki resimler "Duyu Organları" deneyimizden.
Her bir duyu organımızla bir inceleme yaptık, resimlendirdik ve onun aktardığı haliyle sonucu ben not ettim.





Bu da renk değiştiren arabasıyla yaptığımız deney. Sıcak su, oda sıcaklığındaki su ve buzlu su içinde aldığı renkleri resimlendirdi.

Bu da "Termometre Deneyi"... Oda sıcaklığındaki termometremizi önce buzdolabına koyduk biraz bekledik. daha sonra kaloriferin üzerine koyduk biraz bekledik. Sonuçları not ettik ve deftere aktardık. (Hatırladığım kadarıyla oğlum bana sihirbazlar hakkında soru sormuştu. Ben de sihirbaz olduğunu söyleyen kişilerin,  insanların çoğunluğunun bilmediği bilgileri kullanarak gerçeği farklı gösterdiklerini, bunların aslında sihir değil, illüzyon olduğunu vs. açıklarken Hz. Musa ve sihirbazlar kıssasını örnek vermiştim. Sihirbazların sopalarını içindeki cıva sayesinde açıklamaya çalışırken hareket ediyormuş gibi gösterdiklerini vs. anlatırken konu cıvaya geldi ve bu deneyi yapmıştık. Nerden nereye... :) )

Aşağıdaki deneyi de okulda yapmışlar. Eve gelip bana anlatınca ben de gözlem defterine kaydetmesini söylemiştim. Yağlı eli kağıt havlunun değil sabunun daha iyi temizlediğini anlatıyor. 

2 yorum:

marifetsende dedi ki...

size katılıyorum.. benim de kızımla beraber izlediğim 2 çizgifilm şapkadaki kedi ve sid ile bilim...
Dediğiniz gibi okullarımızda araştırıp geliştirme mantığıyla hareket etse..bizim zamanımızda değildi ama belki şimdi başlamışlarddır..
bu arada çocuğunuz kaç yaşında.. gözlem defteri etkinliğini kızımla yapabilirmiyiz acaba diye aklımdan geçti:)) kızım 4 yaşında :))

misafir dedi ki...

benim oğlum 5 buçuk yaşında ama annesinin aklına bu fikir daha erken gelseydi ne güzel olurdu! kesinlikle tavsiye ederim...