23 Ekim 2012 Salı

Hacı Kuklaları :)

Okul öncesi için güzel bir çalışma. İsterseniz hacıların yüzlerine kendi çocuğunuzun resmini de yapıştırabilirsiniz :)
Dosyayı indirmek için buyrun

Bayram Süsleri


Bayramlarda evlerin süslenmesi fikri çok hoşuma gidiyor ama biraz da ihmalkârlıktan olsa gerek uygulayamıyordum. Gerçi yine pek uyguladım denilmez, ama basitçe bir şey yaptım bu sefer. Aslında oğluma sürpriz yapmayı planlıyordum ama son anda başlayınca harf kartlarını birlikte hazırladık. Malum sürekli karton, pul vs. işleriyle uğraştığımdan bu tarz şeyleri biriktiriyorum evde malzeme bulmak zor olmuyor :) Evde olan şeylerle çocukların odasının kapısını süsledik. Kurban Bayramı ve bu günlerde tekbir getirilmesinin önemini vurgulamak için bir tane de tekbir astık.
Bunlar da internetten bazı süs örnekleri...










Çocuklar için böyle güzel hediyeler de hazırlanabilir...


Bayram için hazırlayabileceğiniz pasta, kurabiye vs. fikirleri için buraya bakabilirsiniz.

22 Ekim 2012 Pazartesi

Etkinlikli Elifbâ Öğretimi

risaleokul.com sitesinin çok güzel çalışmaları var. Bunlardan biri de "Elifbâ Öğretimi" bölümü. Bu bölümde hem okul öncesi için hem de okuma yazma bilen herkes için hazırlanmış iki ayrı elifbâ mevcut. 




Bunlar gibi sitedeki diğer dokümanları da bilgisayarınıza indirdikten sonra çıktı alıp kullanabiliyorsunuz. 
Okul öncesi başlığı da oldukça renkli görünüyor.


Bu kadar emek harcanarak hazırlanan bu çalışmaları "ücretsiz" olarak paylaştıkları için risaleokul.com sitesine çok teşekkür ediyorum. Rabbim emeklerini zayi etmesin.

19 Ekim 2012 Cuma

Kurban Bayramı (boşluk doldurmaca)

Kurban Bayramı ile ilgili etkinliklere bir katkım olsun istedim çok geç olmadan :) Aşağıda görüntüsünü paylaştığım etkinlik bir boşluk doldurmaca etkinliği.


Buraya tıklayarak belgenin renkli ve renksiz halini indirip istediğiniz şekilde çıktı alabilirsiniz. 

Karbonat - Sirke Deneyi

Oğlumun okulda yaptığı deneyi biz de evde tekrar ettik. Sizlerle de paylaşalım istedik.
Bu deney için bir tane şişe, biraz sirke, bir paket kadar karbonat ve bir balon gerekiyor.

Yukarıdaki gibi şişenin içine biraz sirke, balonun içine de karbonat koyuyoruz.

 Balonu içindeki karbonat şişenin içine düşmeyecek şekilde şişenin ağzına geçiriyoruz.

Sonra balonu kaldırıp karbonatın şişeye dökülmesini sağlıyoruz ve balonumuz şişiyor!

Peki balon nasıl şişiyor? 
Sirke ile karbonat karıştığında karbondioksit gazı açığa çıkıyor ve balonun şişmesini sağlıyor. Karbondioksit gazının yoğunluğu suyun yoğunluğundan daha az olduğu için kabarcıklar şeklinde suyun yüzeyine çıkıyor.

(Deneyin daha büyük yaşlara uygun hali de burada)

13 Ekim 2012 Cumartesi

Yemek Tarifiyle Tecvid

Uzun süredir ihmal ettiğim blogumla ilgili sizlerden "Nerelerdesiniz, neden blogu güncellemiyorsunuz?" şeklinde üst üste çok sayıda mesaj gelince bloga zaman ayırmak kaçınılmaz oldu. Madem gerçekten istifade edenler var o halde bize de elimizden geleni yapmak düşüyor. Gelelim bugünkü yazımıza.

Dersleri verimli hale getirmek için farklı konu anlatımları denenmesi gerekiyor. Peki çocuklar her şeyi "zevkli ve eğlenceli" bir anlatım ile mi öğrenmeli? Elbette hayır. Materyalsiz, sade bir anlatım da gayet verimli olabilir. Çocukların her şeyi "eğlenerek" öğrenmesi, sürekli görselliğe yönelmek soyut düşünebilme kabiliyetinin gelişmesini engelleyebilir. Bugünkü anlatım örneği bu görüşle hiç uyuşmuyor ama :) Hafıza tekniklerinde kelime ezberlenirken kelimeler arasında absürd bağlantılar kurulur. Filler uçar, atlar yüzer vs. Bu absürd bağlantılar öğrencinin daha kolay öğrenmesine ve öğrendiklerini daha uzun süre hafızasında saklamasına yardımcı olur. Tecvidi yemek tarifi verir gibi anlatmak öğrencilerin o dersi unutmasını engelleyecektir eminim. Ben medd-i muttasıl ve munfasıl konularını seçtim ama daha farklı konular da tercih edilebilir. 
Tariflerimiz aşağıdaki resimlerdeki gibi :)





 Bu konuları anlatırken hem bu şekilde anlatabilir hem de klasik anlatımla pekiştirebilirsiniz. İsterseniz tarif kartlarının çıktısını öğrencilere dağıtabilirsiniz. Daha sonra aşağıda anlatmaya çalışacağım oyunu grupça oynayabilirsiniz. Oyunun amacı öğrencinin doğru yemeği hazırlaması, yani doğru tecvid kuralını tabağa yerleştirmesi.
Aşağıdaki gibi kelime kartları hazırlanır. -Size zahmet olmasın diye ben hazırladım :)- Bunlar yemeğin malzemeleri olacak. Öğretici öğrenciye bir çeşit yemek (munfasıl veya muttasıl ya da vav usûlü muttasıl, yâ usûlü munfasıl şeklinde ifade edilebilir) hazırlamasını söyler. Öğrenci yemek tarifindeki gibi sırasıyla malzemeleri koyarak yemeği hazırlar ve servis eder. Sonuçta yemek doğru  hazırlanmış ise öğrenci puan kazanır.


Oyunu oynatırken yemek malzemelerini temsil eden kartları gruplandırarak market raflarında durur gibi dizdirebilirsiniz (Harf-i medler bir rafta, hemze bir rafta, elif bir rafta, süs malzemeleri bir rafta duruyormuş gibi). Her grup için ayrı çıktı alarak eş zamanlı olarak yarışmalarını sağlayabilirsiniz. İsterseniz bütün kartları kullanarak grupların en fazla muttasıl ve munfasıl kelimesi oluşturmasını hedefleyebilirsiniz. Kısacası konu anlatımını ve oyunu istediğiniz gibi değiştirebilir, geliştirebilir, başka konulara uygulayabilirsiniz.Yemekleri ister aşağıdaki gibi kağıt üzerinde isterseniz gerçek tabak üzerinde servis edebilirsiniz. İsterseniz başınıza bir aşçı şapkası takabilir, elinize kocaman bir kepçe alabilirsiniz :)


Öğrenciler kelimeleri doğru şekilde birleştiremeyebilirler, anlamsız kelimeler oluşabilir; ama önemli olan sıralamanın doğru yapılması ve med ile uzatılacak bölümün doğru tespit edilmesi. Doğru birleşimler indireceğiniz dokümanda mevcut. Belgeyi buradan indirebilirsiniz. 

11 Ekim 2012 Perşembe

Adım Adım



Öğrencilerin motivasyonunu artırmak amacıyla tasarlanmış bir çalışma.
Her öğrenci için bu belgeden hazırlanır. Öğrencinin o haftaki performansını (yüzüne ödevini verilen sayıda okuyup okumadığı, ezber ödevini geçip geçmediği, çalışma kâğıtları , alıştırmaları vs. yapıp yapmadığı) 10 puan üzerinden değerlendirilir. Eğer öğrenci 10 puan aldıysa o hafta ödüle 10 adım yaklaşmış demektir ve 10 adım boyama hakkı kazanır.
· 5,5 gibi ondalıklı puanlarda ayak izinin topuğu boyanır ucu boyanmaz.
· Öğrencilere değişik vesilelerle ekstra adım kazandırılabilir. Mesela, namaz kılmayı teşvik etmek için o hafta  namaz çetelesini en güzel doldurup verene 3 adım bonus verilebilir.
· Öğretici isterse bu kağıtları derste öğrencilerle beraber doldurup kendisi muhafaza edebilir, isterse öğrencilere verip evlerinde bir yere asmalarını tavsiye edebilir. Bu durumda kendisi de ilerlemeleri ayrıca bir yere not almak durumundadır.
· Her hafta kazanılan adımlar söylenirken “Herkes bir adım boyasın. Herkes bir adım daha boyasın. Şimdi Ayşe hariç herkes boyasın.” şeklinde öğrencileri heyecanlandırarak önceki haftanın birincisi en sona bırakılabilir.
· Hediyeler velilere aldırılabilir. Her veli kendi çocuğuna alabilir veya toplanan parayla öğretici birkaç hediye alır, hediyelere numara verir ve ilk 100 adım ilerleyen öğrenciye bir numara seçmesini söyleyip o numaradaki hediyeyi öğrenciye verebilir. 30 haftalık program süresince bir öğrenci en fazla üç hediye kazanmış olacak. Maddi açıdan da çok külfetli olmayacağını düşünüyorum.
· Bu çalışma ile sürekli aynı kişinin hediye kazanması engellenmiş oluyor. Her öğrenci hediye alabilecek, hem grup içinde hem de kendiyle yarışabilecek.
· Öğrenciler arasında başarısı düşük olanları motive etmek amacıyla öğretici süreçle ilgili olan şeylere sonuçla ilgili olan şeylerden daha fazla puan vermelidir. Mesela, yüzüne ödevini nasıl okunduğunu 1 puan, kaç kere okunduğunu 2 puan üzerinden değerlendirebilir. Böylece öğrencinin başarısından ziyade gayreti takdir edilmiş olacaktır.

Bir ders için örnek değerlendirme:

A
Yüzüneyi kaç kere okuduğu
2 adım
B
Yüzüneyi nasıl okuduğu
2 adım
C
Hatimden kaç sayfa okuduğu
2 adım
D
Ezber cd dinleme
1 adım
E
Kitaptan ödev
1 adım
F
Tecvid ödevi
1 adım
G
Ezberi geçip geçmediği
1 adım
H
Toplam
10 adım

Tarih: ……./…..../…..……

Öğrenci
A
B
C
D
E
F
G
H
1
Ayşe
2
1
1
1
1
1
1
8
2
Fatma
1,5
1,5
2
1
1
0
0
7
3
Meryem
1,5
1
1
0
1
0
1
5,5
4
Zeynep
2
2
0
1
0,5
0
1
6,5
5
Hatice
1
1
0
0,5
1
0
0
3,5
6
Esra
1,5
1,5
2
0
0
1
0
6

Bu değerlendirme şekli öğretici için emek isteyen bir çalışma elbette ama öğrencilerin motivasyonunun artmasına yardımcı olacaktır. Bu tarz değişik etkinlikler dersleri renklendirecektir. Belgeyi buradan indirebilirsiniz.